Виховна робота



Тема: Мило та вода – для хвороби біда
Мета: прищеплювати учням елементарні навички гігієни.
Виховувати турботливе ставлення про своє здоров′я та здоров′я навколишніх. Розвивати бажання бути охайним, чистим, акуратним.
Обладнання: телеграма, ілюстрації
Хід заняття
1. Організаційний момент
- Діти! Тема нашої виховної години "Буду чистим і охайним - то й здоровим буду я." Наша виховна година трохи незвичайна, навіть, казкова. Ми отримали телеграму від лікаря Айболита. Ось вона. (Зачитування телеграми).
"Дорогі мої друзі! Вітаю вас зі святом здоров′я, яке ви проводитиме в своєму класі. Дуже радий за вас, що ви прагнете бути здоровими. Нажаль, сам не зможу приїхати, але присилаю до вас своїх помічників. Бажаю всім міцного здоров′я. Лікар Айболить".
- Поки помічників лікаря Айболита немає, ми почнемо нашу виховну годину. У народі кажуть: "Здоров′я - всьому голова", або "Здоров′я - найбільше багатство". Чому так кажуть? Як ви розумієте ці прислів′я?
- А які ще прислів′я про здоров′я ви знаєте? Поясніть їх значення.
1 В здоровому тілі - здоровий дух.
2 Не поспішай гарно вдягатись, а поспішай умиватись.
3 Чиста вода - для хвороби біда.
4 Бережи одяг доки новий, а здоров′я поки молодий.
5 Як про здоров′я дбаєш, так і маєш.
6 Наше здоров′я - в наших руках.
7 Без здоров′я нема щастя.
8 Охайність - запорука здоров′я.
2. Вступна частина
(Стук.)
- А ось, мабуть, і помічники лікаря Айболита.
(Входять Мило, Зубна Щітка, Носова Хустинка, Гребінець.)
- Добрий день, друзі! Ми помічники лікаря Айболита. Ми приї­хали до вас на свято здоров′я, щоб розповісти вам багато ціка­-
вого і навчити вас берегти своє здоров′я. Але спочатку, ви
повинні відгадати, хто ми?
Мило: Коли пінюсь - на бруд злюсь, Людям я допомагаю,
Всі мікроби з них змиваю.
Саме ж худну й пропадаю.
Діти: Мило!
Мило: Правильно! Я - Мило. Мило - це річ, без якої ніколи не миються. Мило - найбільший ворог бруду. Ще 300 років тому навіть королі не вважали за потрібне часто митися. Та ми знаємо, що бруд можна змити тільки за допомогою води і мила. Але скажіть мені, яке мило миє краще: те, що мало піниться, чи те, що дає багато піни?
(Відповіді дітей)
- Добре миє те мило, яке дає велику піну. Якщо ви уважно ро­здивитесь піну, то побачите, що вона складається з малесень­ких мильних бульбашок. Саме ці бульбашечки і збирають бруд з ваших рук.
- Чому обов'язково треба митися з милом?
(Відповіді)
Зубна Щітка:А тепер, любі діти, відгадайте - хто я?
Костяна спинка,
На черевці - щетинка.
По зубам стрибала,
Всі кришки виганяла.
(Відповіді)
- Ви вгадали! Я - зубна щітка, та якою ви кожного дня чистите зуби. Ви мене впізнали. А чи знаєте ви, коли я з′явилася на світ. Не знаєте! Ну тоді я вам розповім. Зубну щітку придумали дуже давно. Довгий час нею могли кори­стуватися лише багаті люди. Замість зубної пасти використо­вували попіл із горілих оленячих рогів. Прості люди протира­ли зуби крейдою, або настоєм м′яти. У різних народів - різні щітки. Наприклад, французи придумали зубну щітку з музикою, щоб дітям було приємно чистити зуби.
- Діти, а хто мені скаже, навіщо взагалі чистити зуби?
(Відповіді дітей.)
Гребінець: А ось загадка про мене!
Зубате, а не кусається,
По голові тиняється.
Як воно називається.
- Я - гребінець. Дуже важлива і потрібна річ. Чи знаєте ви,
Що коли люди не будуть користуватися гребінцем, то їх волосся стане кошлатим, почне швидко сіктися, а людина з нероз­чесаним волоссям виглядає дуже негарно.
Гребінець люди знають дуже-дуже давно. Перші гребінці пер­вісні люди робили з кісток тварин. Зараз існує дуже багато най­різноманітніших за формою, розміром та кольором гребінців. Розчі­суючи волосся, ми робимо масаж голови і від цього наше волосся краще росте, стає густішим і красивішим.
- Чому волосся стає густішим і блискучим, якщо ретельно розчісуватися? (Відповіді.)
Носова хустинка: - А тепер відгадайте загадку про мене.
Я в пригоді стану всім –
І дорослим, і малим.
Витру сльози і носи.
При собі мене носи.
- В старі часи на Сході хустинка була зубною, нею витирали зуби. І зараз в деяких східних країнах її використовують замість зубної щітки. А у Європі хустинка була спочатку прикрасою. Багаті люди вихвалялись хустинками з дорогої тканини, прикрашеними вишивками і навіть дорогоцінним камінням. Поступово люди зрозуміли, що хустинка може принести більшу користь. При чханні та кашлі хвора людина розповсюджує навколо себе до 40 тис. дуже мілких крапельок, в яких можуть міститись різні віруси та мікроби. Ці крапельки можуть розлітатись на 3-5 м. Інші люди, що стоять поруч, вдихають ці крапельки і можуть зах­воріти.
Якщо ти при чханні, або кашлі затулити рота складеною вчетверо хустинкою, то перекриєш шлях мікробам і не заразиш оточуючих лю­дей.
-Діти! А ще для чого нам потрібна носова хустинка?
(Відповіді дітей)
3. Основна частина
(Стук. Заходить принцеса Бруднуля.)
Бруднуля: А ось і я! Не чекали? А що тут у вас відбувається?
(Відповіді дітей)
- Свято чистоти і здоров′я?! Фе! Як це нудно бути чистим і охай­ним! Щодня чистити зуби, мити руки, обличчя, навіть шию. Ні! Це не для мене. Я - принцеса Бруднуля! Я живу у королівстві Бруду і Сміття. Як би ви знали, діти, як у вас там весело. Ми ніколи не вмиваємось, не чистимо зуби, не розчісуємось, не чистимо черевиків, не прибираємо в кімнатах. Не життя, а рай.
-Діти! Хто хоче поселитися у нашій прекрасній країні.
(Відповіді дітей.)
- Чому ви не хочете?! Це ж так просто! Тільки перестаньте вмиватись і чистити зуби, і зразу ж потрапите в країну грязнуль.
(Відповіді.)
- Не хочете?! Ну тоді дозвольте, я залишуся з вами. Мені дуже хоче­ться послухати, про що ви тут говоритимете.
(Відповіді дітей.)
Вчитель: Ну що ж залишайся, послухай, що тобі скажуть наші учні.
- Діти! Давайте розкажемо принцесі Грязнулі, що треба робити, щоб бути здоровими.
1 Всім відомо, і всім ясно -
Буть здоровим - це прекрасно! Тільки треба знати,
Як здоровим стати.
2 Якшо хочеш здоровим бути, Правило запам′ятай:
Щогодини, щохвилини
Про своє здоров′я дбай.
3 Глянь, без мила і водиці
        Умивається дві киці.
       Язичком вмиваються
       Лапками втираються.
Я до крана сам дістану,
Умиваюсь біля крана.
Милю милом щоки, шию
І водою добре мию.
4 Хлюпоче водиченька,
       Чиста із криниченьки.
       Вмиє Аня рученьки,
       Вмиє Аня личенько.
Хлюпочеться водиченька,
Розцвітає личенько.
Зросте Аня здоровою,
Гарною, бадьорою.
5 Кроленята - глянуть любо:
       Об морквинки чистять зуби
       І тому в них зубки цілі
       Гострі - гострі, білі - білі.
В мене щіточка зубна
Подивіться - ось вона!
Зверху вниз і навпаки
Чищу зубки залюбки.
6 Носить півник – співунець
       На голівці гребінець.
       Гребінцем тим знає кожний
       Причесатися не можна.
А у мене, а у мене
Є гребіночка зелена.
Я нікого не прошу,
Сам голівку причешу.
7 Ведмежатко косолапе,
У барлозі смокче лапу
Ой яка принадна,
Наче шоколадна.
Не ведмідь же я, малята,
Щоб до рота пальці брати.
Це мені не звично,
Не гігієнічно.
8 Крем узяв я із полички,
      Сам почистив черевички,
      Ще й помив колошки
      Для сестри Явдошки.
9 Поросяткам у корито
       Їжі свіжої налито.
       Нечепури лізуть прямо
       У корито із ногами.
Я коли кінчаю їсти
На столі у мене чисто. Скатертину не заллю,
Бо порядок я люблю.
Вчитель: Молодці діти! Ви все правильно зрозуміли і тепер знаєте, що робити, щоб бути завжди охайними і здоровими. Але ми з вами забули про одну важливу річ. Про ранкову зарядку.
10 Ти привчайся до порядку, Кожен день роби зарядку. Загартовуйсь сміливіш - Будеш здоровіш.
Вчитель: І ми зараз зробимо зарядку. (Фізкультхвилинка.)
Вчитель: - А тепер я хочу познайомити вас з сестричками –близнючками: Хворійкою і Нехворійкою.
Нехворійка закаляється,
І зарядкою займається.
У Хворійки - Сто хвороб:
Все болить: живіт і лоб.
Вона з кицею муркоче,
Навіть слухати не хоче,
Що здоров′я починається
Там де наша лінь кінчаться.
Лінь Хворійці умиваться,
Встать раніше, причесаться,
Скласти речі до порядку,
День почати із зарядки,
Зуби чистить, вуха мити Ні! Не хоче це робити Бо вона не розуміє,
Що від цього і хворіє.
Бруднуля: Діти! Тепер я все зрозуміла. Не хочу більше бути
Принцесою Бруднулею. Хочу бути, як ви - чистою, охайною і здоровою. Дякую вам, діти, що допомогли мені це зрозуміти.
4. Підсумки заняття
Вчитель: - Послухайте пісеньку про чистоту.
В нашім класі чистота
На першому місці.
Ну а бруд, пил і сміття-
Вимітайтесь звідси.
Всі обгортки і огризки
Не підходять в клас і близько,
Бо чергує в нім весь час
Наш охайний дружній клас.
Всі ми дружимо із милом
Рушником і гребінцем.
І тому ми не хворієм,
А здоровими ростем.
Подивіться на дівчаток -
Королеви чистоти.
А таких, як ми хлоп′яток
В цілій школі не знайти.
Мило: Скільки б не співали,
А кінчати час.
Кращі побажання
Ви прийміть від нас.
Гребінець: І в вас, і в нас
Хай буде гаразд,
Щоб ви і ми
Здорові були.
Зубна щітка: Прощавайте, друзі,
Низький вам уклін.
Міцного здоров′я
Зичим вам усім.




Урок Миру і Дружби
Година спілкування з елементами тренінгу 1-4 класи
 Мета: формування у молодших школярів понять: «мир», «дружба»,«взаємодопомога». Виховання патріотичних почуттів, доброзичливого ставлення один до одного.
Очікувані результати:
• Засвоєння інформації про мир;
• Формування понять: «дружба»; «доброта».
• Оволодіння навичками колективної роботи; взаємодопомоги у вирішенні проблем.
Пристрої та матеріали:
- аркуші білого паперу, клейка стрічка, клей, олівці;
- маленькі зображення сонця, хмарок, квітів, посмішок, сердець.
Хід заняття:
Ведучий . В житті кожної людини є найголовніші слова: батьки, родина, Батьківщина. Є слово, яке на різних мовах світу звучить по-різному:
Воно важливе для кожної людини на нашій планеті – це слово «мир»! Сьогодні ми, українці, як ніхто інший, розуміємо цінність і важливість миру для нашої країни.
Три найсолодші літери в житті -
 Як колискову, що співала мати,
Цю важливішу цінність на землі –
МИР на планеті будем зберігати.

– Діти, що вам спадає на думку, коли ви чуєте слово «мир»? (Учні по черзі називають асоціації, які у них виникли.)
– Подивіться, які ніжні, теплі слова ви сказали
Сьогодні ми будемо обговорювати одну з найважливіших тем – тему миру і дружби. Цілком ймовірно, що ви відкриєте для себе щось нове, поглянете на свої відносини з друзями з іншого боку.
  Перш ніж розпочати розмову, я попрошу кожного з вас доповнити незавершені речення.
(Учасникам зустрічі зачитуються початок речення) 

Вправа «Продовж речення»
• Друг це той, хто...
• З другом я часто...
• Приятель і друг не зовсім одне й те саме, бо...
• З другом можна...
• Я товаришую з… тому що... 
 · Війна – це …
· У День Миру люди мають…
· Я люблю мирне небо над головою…

Вправа «Знайди зайве слово» - Я промовлятиму слова, а ви уважно слухайте і вибирайте зайве слово. Обґрунтуйте свій вибір.
Школа сльози любов
радість вибух мама
терорист Україна доброта
мир природа війна

Ведучий. Чому люди святкують День Миру, що для них означає це? (Відповіді дітей)
Для більшості людей планети Земля мир – це повсякденна реальність. На наших вулицях безпечно, ви ходите до школи. Та чи всі діти на Землі живуть добре і щасливо? Для багатьох людей у сучасному світі спокійне життя — це лише казкова мрія, багато дітей страждають, вони не мають сім'ї, але мають багато горя. На теренах нашої країні теж неспокійно адже майже щодня гинуть люди, серед них і діти також. П’ятий рік, як Україна почала проливати сльози болю і втрати за  померлих своїх дітей.
Для них, насамперед, і існує день Миру. 
    В 1982 році, в своїй резолюції Генеральна Асамблея ООН проголосила Міжнародний день миру (International Day of Peace) як день глобального припинення вогню і відмови від насильства. С тих пір свято, яке відзначається 21 вересня, залучило мільйони людей, охопивши багато країн та регіонів. Цей день закликає людей не тільки замислитися про мир, а й зробити щось заради нього. 

Давайте разом подумаємо, чим ми можемо допомогти. Яким би ви хотіли бачити світ, і що можна зробити, щоб світ став кращим?
З чого почати?
З чого взагалі все починається? 
Наприклад, у кожного з нас є руки. Що ми можемо зробити цими руками?
(писати, навчатися у школі, допомагати вдома, грати на музичних інструментах, їсти, малювати, тощо) 

Ведучий.  Ми можемо робити руками багато хорошого. Але чому трапляється, що люди починають робити своїми руками погане: беруть в руки зброю, створюють бомби? Тому, що в голову приходять погані думки. Все в світі залежить від того, про що ми думаємо, які у нас думки. Чому так відбувається? Може тому, що люди не уміють дружити? Вони не знають, що таке дружба та мир? Навіщо потрібна дружба?
За допомогою вправи «Моя думка» , ви можете висловити свою точку зору на це питання.

Тренінг «Моя думка»
З протилежних сторін класу висять два плакати:
«Дружба не потрібна."
«Дружба потрібна.»
(Учням пропонується визначити свою позицію і стати біля того плакату, який відповідає їхній точці зору з цього питання.) 

Мозковий штурм "Вислови свою думку"
«Дружба – це...". (Учасникам зустрічі пропонується відповісти на питання, що означає "дружба", навіщо вона потрібна людям? Усі відповіді записуються на плакаті. Ведучий резюмує і дає визначення поняттю "дружба", навіщо потрібна дружба людям?)
ДРУЖБА - є одним із видів особистих відносин, індивідуально - вибіркова, вільна і заснована на взаємній симпатії.
Друзі допомагають один одному самовіддано, "не у службу, а у дружбу".
Дружба - відносини, які тримаються на вірності, взаємодопомозі, відвертості й довірі. 
Пісня відео « Дорогою добра»

Ведучий. Ми можемо допомогти світу? Щоб зробити це, ми завжди повинні пам'ятати про усе добре, що в нас є, використовувати це у своєму житті, у своїх словах і вчинках, дарувати добро тим, хто поруч з нами. Отже, щоб завжди на землі панував мир нам потрібно навчитися дружити,  довіряти один одному, надавати допомогу і знати, що ви комусь потрібні. 

Гра «Я людина»
Зараз ви станете попарно лицем один до одного. І повторюєте за мною.
Я людина (рукою торкаюсь до себе)
Ти людина (доторкуюсь до партнера)
В мене лоб (рукою доторкуюсь до свого лоба)
В тебе лоб (доторкуюсь до лоба партнера)
В мене щічки (рукою доторкаюсь до своїх щік)
В тебе щічки (доторкуюсь до щічок партнера)
Так перелічуємо всі частини обличчя, закінчуємо гру такими словами:
Я людина (рукою торкаюсь до себе)
Ти людина (доторкуюсь до партнера)
Обнімаймося .

Вправа « кольорові символи» Учитель пропонує дітям із наборів кольорових папірців (синього, жовтого, чорного, темно-сірого) вибрати колір, із яким асоціюється слово «війна». (Учні обирають чорний та темно-сірий кольори.) – Виберіть колір, із яким у вас асоціюється слово «мир». (Учні обирають синій і жовтий кольори.) – Що означають синій та жовтий кольори? (Синій – чисте небо, безхмарне; жовтий – сонце, радість, посмішка.)

Ведучий. Давайте пограємо у гру «Ланцюжок побажань»

Гра «Ланцюжок побажань».
На дошці ви бачите серце. Серце є у кожного з нас. Бог створив людське серце на подобі глечика, а глечик цей наповнюється , щоразу, або добрими рисами, або поганими. Я хочу, щоб кожен з вас на сердечку, який лежить у вас на парті написав або намалював побажання для нашого серця, серденька, яке ніколи не зробить поганих вчинків, серденька яке завжди буде дарувати всім добро, дружбу і мир.  Коли ваші побажання будуть готові ми вийдемо один за одним і прикріпимо ці побажання на нашому серці.  

Пісня відео «Серце доброти»

Гра «Мій внесок у справу миру». 
Діти чи хочемо ми миру, чи потрібна нам війна? Чи змогли б ми крикнути про це так голосно, щоб почули нас усі дорослі, які розпалюю цю війну?
Я пропоную вам зробити це . А зараз давайте прикрасимо нашу планету білими голубами, які несуть у світ любов, добро, мир. Наклейка наша буде означати, що ми, учні Раківської школи,  понад усе хочемо, щоб швидше цей голуб приніс мир в Україну.  Нехай мир буде на всій планеті! 
Учні допомагають прикріплювати птахів.


Казкова вікторина «Книжка добрий, мудрий друг, книжка знає все навкруг»
 Мета: розширити уявлення дiтей про книги; розвивати інтерес до художньої книги, до самостійної пізнавальної активностi; виховувати повагу до книги.
Обладнання: виставка книг, загадки, прислiв’я, ілюстрації до казок.
Хід заходу
І. Органiзацiя класу
Вiдгадування загадки.
Бiла нивка невеличка:
Там розсипана пшеничка.
Очками її зберем,
А думкою розiмнем.
Нумо, бiлу нивку обробляти —
Будем усе на свiтi знати.
                                       (Книжка)

ІІ. Основна частина уроку
 1. Слово вчителя
— Безмежна сила книги. Без неї людина слiпа. Книга вiдкриває перед людьми великий свiт. Протягом усього жиiття ми звертаємося до книжки. Згадайте свою улюблену першу книжечку, коли ще ви були зовсiм малень-кими i не вмiли читати, а вже iз задоволенням розглядали малюнки, впiзнавали улюблених героїв, складали про них цiкавi iсторiї.
І коли вже навчилися читати,— масте змогу самi поринути у захоплюючий свiт книг. Тому, що книги — вашi друзi. Вони здатнi викликати великi почуття, глибокі переживання.
— Як ви думаєте, чи завжди iснували книги?
— Давним-давно книг не було на землi, люди не вмiли ні читати, нi писати. А для того, щоб передавати iнформацiю, вони малювали малюнки на стiнах печер. Пізніше люди почали писати на глинi, яку потiм сушили та випалювали на вогнi. Проте, такi «книжки» були дуже важкими i незручними. Згодом люди навчилися робити книги з тонкої телячої шкiри. На виготовлення такої книги потрiбнi були шкури з цiлої череди телят. Тому такi книги були дуже дорогими i їх могли собi купити тiльки багатi люди. Отже, потрiбно було шукати дешевий та простий матерiал для книг.
В Африцi вздовж рiчок є густi заростi болотяної рослини папiрусу. Спочатку його використовували лише на будiвництвi. А згодом додумались так обробляти волокна рослин, що почали виготовляти з них папiр. Вiдтодi з’явилися сувої з папiрусу. Писати на них було зручно, але через декiлька років такий сувiй ламався та розсипався.
Справжнiй папiр, на якому пишуть i сьогоднi, люди навчилися виготовляти двi тисячi рокiв тому. Першi книги були рукописними, тому одну книжку часом писали по кiлька рокiв.
За часiв Київськоi Русi Князь Володимир Святославович вiдкривав школи, спецiальнi майстернi, де переписували книги. А за часiв князя Ярослава Мудрого у Києві при Софiївському соборi була заснована перша у Київськiй Русi бiблiотека.
У ХIII столiттi в Європi навчилися виготовляти папiр. В серединi XIV столiтгя в Нiмеччинi запрацював перший у Європi друкарський верстат майстра Йоганна Гутенберга. Вiдтодi друкарнi з’явилися в iнших країнах.
Першодрукарем в Українi був Іван Федоров. За своє життя вiн видрукував лише кiлька книжок. Серед яких є i перший слов’янський «Буквар».
Ось така iсторiя виникнення книги. Тепер книга — всюди поруч iз нами. Вона — ваш друг i порадник.
2. Бесіда
— Чи любите ви книги? А чому ви їх любите? Про що можна дiзнатися з них?
    Чи є у вас улюбленi книги? Розкажiть про них.
3. Презентацiя, реклама улюбленої книги
 4. Розгадування загадок. Робота над прислiв’ями
— Книги ви читати любите. А чи любите розгадувати загадки?
• Не кущ, а з листочками, не сорочка, а зшита, не людина, а навчає.
• Язика немає, а розуму навчає.
• По бiлому полю чорним маком сiяно. Кожен скiльки хоче бере, а все лишається.
• Хто мовчки говорить?
— Які ви знаєте прислiв’я про книгу?
З глибин моря дiстають перлини, а з глибин книг —знання.
Хто багато читає, той багато знає. Книга — ключ до знань.
З книгою жити — з добром дружити. Книга — ключ наук i знань.
З книгою подружишся, розуму наберешся. Книги читати — усе знати.
Книга — це багатий сад, в якому є корисне i прекрасне.
Одна книга тисячi людей навчає.
— А що потрiбно робити, щоб книга тисячi людей навчала? (Берегти її.)
5. Виведення правил поведiнки з книгою
1. Обгорни книгу — не забруднюватиметься обкладинка.
2. Не читай книгу пiд час їжi — можеш забруднити її.
3. Не клади в книгу олiвцiв, ручок та iнших товстих предметiв — вiд цього  рветься палiтурка.
4. Не загинай рiжкiв на сторiнках книги — рiжки вiдриваються i псується книга — зроби для книги обкладку.
5. Не рви сторiнок, не малюй i не пиши нiчого в книзi. Не роби в нiй нiяких помiток.
6. Не перегинай книгу — вiд цього виривають сторiнки.
7. Не читай книгу на сонцi.
— Але знаєте, дiтки, часом книгам буває лячно. Уважно послухайте вірш і ви здогадаєтесь,чому таке буває?

Буває книгам лячно
Скiльки книг в твоїй книгарнi!
Книги рiзнi, дуже гарнi.
От краса, якби ти змiг
Прочитати їх усiх!
Покупцi стоять юрбою,
Шарудять по сторiнках...
Мила книго, що з тобою?
Чом ти дивишся з журбою?
І трiпочеш у руках?
Лячно книгам: хто їх купить?
Раптом купить, хто не любить?
Той у книжку — от порода! —
Запихає бутерброда...
Той,— чи є бруднулi гiршi? —
Залива чорнилом вiршi...
Недарма на продажi
Книги є зажуренi
Хоч би не потрапити
В руки мацапуринi!
                                      (Т. Волгiна)

— Чого бояться книги?
— А ще вони дуже бояться таких дiтей, як Грицько. Послухайте уважно вiрш i скажiть, чи є серед вас такi дiти, як Грицько?
У Скворцова Гришi —  книги найбруднiщi:
Всi вони — патлатi, порванi, горбатi.
Ну, немає в них лиця: без початку, без кiнця.
Палiтурки, як ганчiрки, тi книжки ридають гiрко.
Бився Гриша з хлопчаками, вiн розмахував книжками,

дав Мишку по головi —  замiсть книжки стало двi.
Обдертий, некрасивий задачник буркотливий.
Прошамкать ледве змiг:  «Дiвчатка i хлоп’ятка
Калiчать книг багато. Куди нам утiкати вiд Гришi i вiд них?»
— Чи є такi дiти серед вас? Що ви порадите книжкам? А цим дiтям iз вiрша?
6. Логiчнi завдання
1. Ти взяв у товариша книгу i випадково забруднив її. Як ти вчиниш?
а) Вiддаси і скажеш, що вона була забрудненою;
б) вибачишся перед товаришем i почистиш книгу;
в) почистиш книгу, вiддаси товаришевi i змовчиш, нiби нiчого не трапилося.
2. Коли потрiбно повертати бiблiотечну книгу?
а) Через мiсяць; б) коли нагадають; в) коли прочитаєш;
г) до встановленого бiблiотекарем термiну.
3. Що потрiбно зробити, якщо ти взяв бiблiотечну книжку трохи порвану?
а) Прочитати i вiддати таку ж порвану назад, адже не ти її попсував.
б) вiддати бiблiотекаревi, щоб пiдклеїла книгу;
в) вiдремонтувати самому.
Працює уява « Кому належать ці речі?»
Учитель. Крім казкових героїв, у казках  обов′язково «живуть» і чарівні речі. Вони супроводжують їх, а деякі наділені даром розуміти свого хазяїна або навіть говорити з ним. Подивіться на малюнки . Пригадайте, кому належать ці речі?
Горох – «Принцеса на горошині», «Котигорошко»    Рукавичка - «Рукавичка»
Туфелька - «Попелюшка»  Сіно – «Солом’яний бичок»  Яйце – «Курочка Ряба»
Корабель- «Летючий корабель» Фарба – «Фарбований лис» Троянди - « Снігова королева»
«Загадковий».
- А зараз чарівні речі з казок будуть вам загадувати загадки. Впізнайте назву казву казки, її автора та скажіть, хто з чарівних речей розповідає.
Учитель зачитує з карток, наприклад, такі розповіді:
Розповідь 1. Мені приємно знаходитися на голівці цієї Дівчинки, разом з нею подорожувати лісом, навідуватися до Бабусі. Але моя хазяйка занадто довірлива. Тому з нею трапляються різні негаразди. (Червона Шапочка з однойменної казки Ш. Перро).
Розповідь 2. Безперечно, я б не хотів її підводити. Я б міг відстати, вся ця історія закінчилася б там, на балу. Але я не маю права ні поспішати, ні відставати. (Годинник з казки Ш.Перро «Попелюшка або Кришталевий черевичок»).
Розповідь 3. Для мене дуже шкідливо стільки часу знаходитися  у воді. Дякую цьому допитливому й неслухняному хлопчикові. Якби не він і не черепаха, скільки б це довелося мені лежати на дні?(Золотий ключик з казки О.Толстого «Золотий ключик або Пригоди Буратіно»
 «Розкажи уривок казки».
- Роздивіться запропоновані ілюстрації до казок. Пригадайте назву казки, її автора, перекажіть уривок, зображений на ілюстрації.
III. Пiдсумок
— Читайте, читайте, читайте! Хай не буде у вас жодного дня, щоб ви не прочитали навiть однiєї сторiнки з нової книги. Людина, яка любить i вмiє читати,— щаслива людина. Навколо неї завжди багато розумних, добрих та вiрних друзiв. Друзi тi — книги.



Виховна година “Дружити справа нелегка, але дружити треба вміти”
Мета:  
  розширити та поглибити знання учнів про взаємовідносини людей, про дружбу і товаришування;
  навчити розрізняти справжню дружбу і товаришування; слідкувати за культурою міжособистісного спілкування;
  розвивати в учнів загальнолюдські чесноти;
  виховувати звичку уважно ставитися до товаришів;
§ вміння бачити помилки у своїй поведінці й виправляти їх.
                                                                                              Епіграф:
Істинний друг пізнається в нещасті.
Обладнання: роздатковий матеріал, малюнки дітей, конверт із розсипками прислів’їв, дидактичні ігри; квітка – семицвітна з пелюстками – надписами, квітка – Дружби, мікрофон, ноутбук.
Завдання:
  Стимулювати у дітей почуття значимості друга в житті людини.
 Сформувати їх значення хто такий друг і що таке дружба?
Хід заходу
І. Організаційно – психологічний етап
В цьому класі друзі всі.
 Я і ти, і ми, і ви.
Добрий день тому, хто зліва.
Добрий день тому, хто справа.
Ми – шкільна сім’я.
В цьому класі друзі всі.
 Я і ти, і ми, і ви.
Посміхнись тому, хто зліва.
Посміхнись  тому, хто справа.
Ми – одна сім’я.
Сьогодні ми  з вами поговоримо про одне з найбільших багатств, що може мати людина  – про дружбу.
ІІ. Оголошення теми і постановка проблемних запитань
1.     Розповідь вихователя
Тема нашого уроку «Дружити справа нелегка, але дружити треба вміти». Переступаючи поріг нашої школи, ви кожного дня зустрічаєтесь у класній кімнаті. У вас спільні завдання, інтереси, радощі, тривоги. Усі вас називають класом, але ви є різними, тому що маєте різних друзів. Кожний з вас є розумний працьовитий, здібний і талановитий. Щоб у нас  в групі були дружні потрібно допомагати один одному, говорити добрі і гарні слова, допомагати товаришеві у складній ситуації.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.     Бесіда
  Як ви вважаєте, наш клас дружній?
  А чому?
  Чи можна дружбу виміряти грошима?
  А чи потрібно взагалі мати друзів?
ІV. Слово вчителя про дружбу
Дружба – відносини між людьми, засновані на довірі,взаємних симпатіях, загальних інтересах і захопленнях. Справжня дружба об’єднує тільки тих людей, які здатні пробачити і зрозуміти недоліки інших. Дружба – це коли люди хочуть бути разом, коли вони цікавлять один одного, довіряють один одному. Друзів пов’язує велика повага та взаємодопомога .
Отже, дружба повинна бути міцною, щоб її ніхто не зміг зламати. Але вона не може бути міцною, якщо в ній немає місця чесності та взаємоповазі.
2.            Вправа «Гронування»
Яким би ви хотіли бачити свого друга? Серед особистих якостей виберіть потрібний.
3.            Гра « Мікрофон» і «Незакінчене рішення».
  Підніміть руку у кого з вас є друг чи подруга?
Я так і знала, і дуже цьому рада. Свою відповідь починайте словами «Дружити – це означає…» (працює мікрофон).
 Як  на вашу думку, між ким може існувати дружба?
  А скільки може бути друзів в однієї людини?
 Дійсно дружити можна парами, групами, колективами, може дружити дівчинка з дівчинкою, хлопчик з хлопчиком.
А чи можуть дружити хлопчик з дівчинкою?
Звичайно ж. Є така прекрасна приказка «Щоб не марно в світі жити, треба діточки дружити».
VІ. Інтерактивний метод «Квітка дружби»
Подивіться на цю квіточку – семицвіточку.  Вона незвичайна, бо має назву, прочитайте «Дружба». Свої кольорові пелюсточки вона нам розкриє (повернеться лицьовою стороною) за умови виконання «Правил дружби». Чи готові ви довести, що всі знаєте правила дружби і вмієте дружити? Тож, рушаємо у путь.
 Перше правило дружби
  Виведемо його, і відкриється нам перша пелюсточка. Ану подивіться на свого сусіда по парті. (Витримує деякий час, щоб діти мимоволі посміхнулися один одному.) Що ви побачили на лиці у сусіда? Так діти, саме з посмішки починається дружба.
Дуже важливо шлях важкий пройти,
Друга вірного в житті собі знайти,
Втішити засмучену людину
І до щастя відшукати стежину,
Бо із другом завжди легше йти.
Не забудьте посмішку з собою взяти,
Бо посмішка робить людину гарнішою,
Ввічливішою, красивішою, ніжною,
Ласкавою і трохи сором’язливою.
  А коли, в яких ситуаціях людина повинна посміхатися? (Відповіді дітей.)
Правильно!
  Посміхайтеся, коли вітаєтесь.
  Посміхайтеся, коли з кимось розмовляєте.
  Посміхайтеся знайомим і незнайомим людям.
  Посміхайтеся, коли поганий настрій, – і тоді одразу стане легше і світліше на душі.
  Усміхайтесь сонцю, квітам, незнайомим перехожим, і тоді усе на світі ти зробити з другом зможеш.
Отже, перша пелюсточка квітки – семицвітки відкривається, і вона нам говорить перше правило дружби – «Посміхайся».
 Друге правило дружби – мудрість
З давніх-давен люди передавали уміння дружити. Вміти дружити – це ціла наука. Вона відобразилась у народних прислів’ях і приказках. Відкриття другого правила дружби на квіточці – семицвіточці: «Будь в дружбі мудрим».
Давайте перевіримо чи мудрі ви у виборі друзів. Послухайте ситуацію, а потім висловлюйте свої думки.
Ситуація
Оленка прийшла до Іринки.
-Збирайся, Іринко, бери ковзани, ходімо на ковзанку!
-Не можу, я ще всіх уроків не підготувала.
-Закінчуй зі своїми уроками. Завтра спишемо у Надьки.
-Вибач, Олено, але не можу! Вибач!
-Ех ти, а ще подружкою називаєшся!
Тепер скажіть і ви мені:
  Це справжні подруги чи ні?
Чи правильно вчинила Іринка?
 Щоб ви зробили на її місці?
Гра «Паперові посмішки»
Ведучий роздає паперові посмішки учням. Вони приймають , якщо названа якість є якістю справжнього друга (акуратність, вихованість, життєрадість, веселий,надійність,відповідальність,терпимість,вміння прощати, працьовитість,щирість, чуйність.)
  Третє правило дружби: «Допомагай»
Гра «добре-погано» 
Завдання. Діти, давайте поміркуємо, яким потрібно бути, щоб стати справжнім другом?
Методичний коментар. Вчитель зачитує людські якості, а учні обирають і прикріплюють  їх на дерево  дружби (прикріплюють на дерево).

Акуратність
активність
артистичність
ввічливість
відважність
відкритість
віра
вірність
вміння бути вдячним
вміння любити
дружелюбність
захопленість
здатність бути сильним
здатність мріяти
наполегливість
працьовитість
рішучість
самостійність
сердечність
серйозність
співчуття
спокій
чуйність
чутливість
щедрість
щирість
Негативні
балакучість
байдужість
безвідповідальність
безініціативність
брехливість
буркотливість
впертість
грубість


Четверте правило дружби «Уміти вибачати і вибачатися»
Слово вчителя.
– Всім відомо, що не завжди з другом можна згодитися у якійсь справі чи думкою. Іноді навіть на емоціях мимоволі виникають конфлікти. Але треба уміти прощати і вибачати.
Гра «Мирилочка»
Гра «Пальчикове розфарбовування»
  Відкриття п’ятої пелюсточки «Радість»
Вправа «Серце»
У дітей на партах лежать пазли з їхніми прізвищами та іменами по черзі діти підходять до дошки і намагаються зібрати в пазл серце.
 Шосте правило дружби «Доброта». Гра «Добрі слова»
а зараз давайте спробуємо зробити приємне для свого сусіда по парті. У вас лежать на партах  долоньки. Це долоньки дружби. Напишіть ім’я свого сусіда по парті а на пальчиках напишіть ті ознаки ті слова що найбільше йому підходять.  
Сьоме правила дружби «Єдність», «Радість». Гра «Справжній друг»
зараз за початковими літерами слова дружба назвати якості свого товариша. Робота в групах.

Д(добрий, дотепний, дбайливий)
Р(розумний, радісний)
У(уважний, урівноважений)
Ж(життєрадісний, жвавий)
Б(бадьорий, балакучий)
А(акуратний, активний)

VІІ. Гра «Якщо ти добра людина, то повинен…»
Умови гри. Якщо добра людина це має робити, то ви плескаєте в доло­ні, а якщо – ні, то тупотіти ногами.
1.     Допомагати мамі мити посуд.
2.     Робити комусь зле, якщо ніхто не бачить.
3.     Не вмиватись.
4.     Берегти рідну природу та охоро­няти її.
5.     Шанувати працю інших людей.
6.     Галасувати, коли хтось відпочиває.
7.     Бути вихованою, стриманою лю­диною.
8.     Обманювати, хвалитись.
9.     Насміхатись із чужого горя.
10. Добре вчитися, багато читати.
11. Не слухатися батьків.
12. Допомагати друзям у біді.
13. Ділитися тим, що в тебе є.
Вправа «Залишити слід»
Учні на картках слідах пишуть що вони хочуть досягти в житті і ким вони хочуть бути в майбутньому.
ІX. Підведення підсумків
Діти, ось і добігає кінця наше заняття. Сподіваюсь, що воно збагатило ваші душі і серця знаннями про дружбу, що ви навчилися правил та законів дружби, що ви матимете багато друзів і самі будете справжніми друзями.



Тема: Поради лікаря Айболита «Здоров’я – це сила, здоров’я – це клас, хай буде здоров’я у вас і у нас»
Мета. Допомагати дітям усвідомити , що здоров’я – це великий дар не тільки для людини , а й для всього суспільства ,  сім’я – це осередок збереження і зміцнення здоров’я ; виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я.
Обладнання. Сонечко з промінчиками , загадки , вірші ,сценка “ Ми – вітаміни”, таблиці , тести , фрагмент із вірша К. Чуковського “Мийдодір” , вправи з обручами , ігри , пісні .
Хід заняття
    1.Організаційний момент.
  2. Проблемна ситуація.
   - Діти , уявіть собі , що ви заблукали в густому непрохідному лі-сі . І ось перед вами з’явилось три дороги .Кожна може вивести з лісу за певних умов .
    - Запишіть на аркушах , яку дорогу ви оберете і чому саме її .
  3. Дискусія “ Яка дорога краща.”
    Учні висловлюють свої міркування , роблять відповідні висновки .
   4. Слово вчителя .
    - Прочитайте тему сьогоднішнього виховного заняття .
      ?        - найдорожчий скарб .
   - Як ви думаєте , яке слово тут пропущене ?
  5. Бесіда .
- Чому кажуть , що здоров’я – найдорожчий скарб ?
   ( Відповіді учнів. )
  - Які прислів’я знаєте про здоров’я ?
   1. Здоров’я – всьому голова .
   2. Найбільше багатство – здоров’я .
   3. Здоров’я за гроші не купиш .
   4 Праця – здоров’я , а лінь – хвороба .
   5. У здоровому тілі здоровий дух .
   6. Здоровому все здорово .
   7. Бережи одяг , доки новий , а здоро’я - доки молодий .
   8. Хворому і мед гіркий.
   9. Вартість здоров’я знає той , хто його втратив .
   10. Здоров’я маємо – не дбаємо , а втративши –плачемо .
   11. Було б здоров’я , все інше наживемо .
   Вчитель.
   - Всі ви радієте гарному сонячному дню , теплому дощику , зеле-
ній травичці , гарним квіточкам , веселим пташкам .Із задоволенням їздите на велосипеді, граєте в м’яча , бігаєте . Вам неприємно , коли вас ображають , коли чуєте лайку .
   Придивіться до сонечка , яке на дошці : чого немає в нього ? Як-
що ми гарно працюватимо , то у нашого сонечка з’являться про-
мінчики . А зараз привітаємо сонечко гарною піснею .
     ( Звучить пісня “ Сонечко “ , сл . Л . Реви , муз . Ю . Рожев-
сякої ) .
1.     Спало сонечко у річці ,
Ранком вмилось у водичці ,
Хмароньками утиралось ,
Травам , квітам посміхалось .
    Приспів:
      Сонечко ,сонечко ,
      Здрастуй , любе сонечко ! ( 2 р . )
2.     Разом з сонечком я встану ,
Гарно вмиюся під краном ,
Рушничком своїм утруся :
- Добрий день , - скажу матусі .
     Приспів .
    Для того, щоб зміцнювати здоров’я , рости здоровими - потріб-
но вести здоровий спосіб життя .
    Вчитель викладає промінчик з надписом РЕЖИМ ДНЯ
Учениця :
   - Подивіться на мене , яка я здорова ,фізично розвинута ,
енергійна , життєрадісна . А це тому , що я додержуюсь режиму
дня .
   - Я сплю не менше 9 годин на добу .
    - Харчуюся в один і той же час .
    - Вчасно приходжу до школи , ніколи не запізнююся .
    - Відпочиваю перед виконанням домашніх завдань .
    - Виконую домашні завдання в один і той же час .
    - Гуляю перед сном на свіжому повітрі .
   - Лягаю спати в один і той же час .
 Промінчик ЗАРЯДКА
Учениця:
Фізкультпривіт !
На зарядку становись !
Робимо ми всі зарядку .
Ми зарядку любим дуже ,
Бути здоровими хочемо , друже .
( Учні проводять вправи ранкової гімнастики з обручами ) . 
 Промінчик ЧИСТОТА – ЗАПОРУКА ЗДОРОВ’Я
Учень :
        Короткі поради :
* Щодня   вмивайся , чисть зуби вранці та ввечері .
* Мий руки перед їдою , після туалету , регулярно обрізуй нігті.
* Стеж за чистотою одягу , взуття .
* Періодично мий голову , слідкуй за охайністю зачіски .
* Не сміти у громадських місцях .
* Підтримуй чистоту в класі та вдома .
    Сценка “ В гостях у Мийдодіра “ .
    МИЙДОДІР .
    Жило собі хлоп’ятко :
    Брудне ,неначе поросятко .
    Мов , сажа – руки , вакса – ніс ,
   Волосся – то соломи віз .
    Ні разу не помиється ,
   У люстерко не дивиться ,
    До нього сором підійти ,
    Не терпить хлопчик чистоти .
    ( Якби трапилась нагода
    Кинув б його у воду )
    Недаремно всі в провулку
    Кличуть його ...
     ВСІ :   Замазурко .
    ЗАМАЗУРКО .
          Я – веселий Замазурко ,
        У грязюці вся фігурка .
         Там – тарам – тарарам .
        Я сто літ вже не вмивався ,
        За зубну щітку не брався .
        Жоден раз не причесався ,
       Бо ніколи  не бажав .
       - Хто зі мною товаришує ,
       Час даремно не марнує .
       МИЙДОДІР .
            Я – великий Умивальник ,
            Я -   відомий Мийдодір ,
            Умивальників начальник
            І мочалок командир .
           Замазурко об’явився ,
            Разу жодного не вмився .
     УЧНІ .
     - Милом й разу він не вмився ,
    Що воно вже є . Й забувся .
         - Свої чорні ручки  й ніжки
      Не потер мочалкою нітрішки .
         - Не обтерся рушничком .
      - Не чесався гребінцем .
      - Зубну щітку не тримав ,
     Порошок зубний не мав .
        - Ну , а нігті , мов у кішки ,
         Не обрізав навіть трішки .
       Поросятко це ми вмиємо .
      ЗАМАЗУРКО .
   Ой , не треба ,ой , не тріть .
    Дивись , дірки не протріть .
      МИЙДОДІР .
  Треба ,треба умиватись
  Вранці та уввечері .
  А бруднулям , замазурам
  Сором тут і сором там .
  Я – великий Умивальник –
  Всім відомий Мийдодір .
  Дзеркальце , прийди до нас !
    ЗАМАЗУРКО .
      Невже це я !
    Ото ж бо диво !
  Здається , гарно і красиво !
      МИЙДОДІР .
   Ось тепер тебе люблю я ,
   Ось тепер тебе хвалю я ,
   Нарешті ти , бруднуля ,
   Мийдодіру догодив .
   Треба , треба умиватись
   Вранці та по вечорам .
   А нечистим замазурам
   Сором тут і сором там .
       ЗАМАЗУРКО .
  Буду я щоденно митись ,
  Зуби чистить не лінитись .
  Мийдодір , ти чарівник ,
  Вірний друг і рятівник .
   МИЙДОДІР .
   Якщо є бруднулі серед вас
    То одуматись іще є час .
   Нехай бруднулям це уроком буде
   І як засвоїти його .  
  Не забувайте , друзі , ви того
  Залежати здоров’я ваше буде .
 Промінчик  ЇЖА – ДЖЕРЕЛО РОСТУ ТА ЗДОРОВ’Я
Учень :
  Харчування – неодмінна умова вашого життя .Без їжі людина не може жити . З їжею ми отримуємо поживні речовини , необ-
хідні для роботи мозку , серця , легенів , м’язів .Від того , яку їжу ви вживаєте , залежить ваше здоровя . Отже , щоб бути здоровими , потрібно правильно харчуватися .
   А ще у мене є помічники . Це – вітаміни . Слово вітамін похо-дить від латинського слова “ віта “ – життя .Назва ця не випад-
кова .Якщо вітамінів не вистачає , людина тяжко хворіє . Віта-
міни потрібні для нормального росту і розвитку дитячого орга-
нізму.

      Сценка “ МИ – ВІТАМІНИ “
   А - Я сприяю росту , допомагаю нормальному зору . Мене багато в моркві , маслі , сирі , яйцях , печінці , помідорах , зеленій
цибулі , гарбузі , риб’ячому жирі .
   В – Я дуже потрібний для розумової і фізичної праці , поліпшення травлення .Міщусь у вівсяній та гречаній крупах , у горосі , квасолі , жовтку яєць , печінці , м’ясі .
   С – Я запобігаю простуді , поліпшую кровообіг , сприяю росту ,
лікую цингу .Багаті мною капуста , картопля ,помідори , цибуля ,
щавель , шипшина , хрін , часник , лимони , настій хвої , чорна смородина .
   Д – Я зміцнюю кістки , запобігаю рахітові . Живу в молоці , ри –б’ячому жирі , житньому хлібі .
     Учениця :
     Щоб здоровим підростати ,
     Треба в їжу уживати
    Овочі та фрукти –
     Вітамінні ці продукти .
     Вітаміни в нас смачненькі :
      І солодкі , і кисленькі .
     Їжте , діти , нас охоче ,
     Кожний , хто , коли захоче ,  
     Щоб були ви здоровенькі ,
     І красиві й рум’яненькі ,
     Щоб росли міцні і дужі ,
     До хвороб були байдужі .
    Промінчик  АКТИВНИЙ ВІДПОЧИНОК 
Учень пропонує гру .
    Гра “ Совонька “
      Вчитель :
   - Діти , що вчать вас у школі ?
 ( Учні роблять свої висновки )




Чистота та охайність – запорука здоров’я.
Основні правила особистої гігієни.

Мета.

Навчальна:
Дати учням уявлення про здоровий спосіб життя; вчити дотримуватися правил особистої гігієни.
Розвиваюча:
Формувати у школярів стійкі переконання щодо пріоритету здоров’я  як основної умови фізичного, психічного та духовного потенціалу людини з урахуванням її індивідуальних особливостей.
Виховна:
Виховувати бажання щоденно дотримуватися корисних для здоров'я звичок .
Хід заняття
І. Організаційний момент.
1.
От і знову дзвоник лунає,
Мелодійно і срібно звучить.
Він до класу дітей закликає,
Щоб успішно діток учить.
2.
Перевірка підготовки учнів до заняття.
3.
  Перевірка підготовки класного приміщення до заняття.
4.
Побажання успіху на уроці.



ІІ. Нервово психологічна підготовка учнів до заняття.
— Про що ви дізнаєтесь на уроках з основ здоров’я?
 — Чи потрібно тобі берегти здоров’я? Чому?
 — Як саме його слід берегти?

ІІІ.. Повідомлення теми і мети
    Про чистоту , хто всюди дбає,
   Завжди здоров ‘я добре має.
   І настрій в того просто гарний,
   І в світі він живе не марно.
 - Тож сьогодні ми будемо з вами говорити про правила особистої гігієни.

ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя.
 1.Слово «Гігієна» - здоровий спосіб життя.
Одна з головних вимог гігієни – чистота.
Народна мудрість говорить « Чистота запорука здоров‘я». Щоб бути здоровим , треба щодня бути чистим і охайним.
2) Гра – подорож по річці « Охайність»
 - Діти, сьогодні ми з вами помандруємо по  річці « Охайність» на кораблі і зупинимось на кожному з островів , що нам зустрінуться. Ми дізнаємось з вами про речі, які належать до предметів індивідуального користування, як доглядати за зубами, вухами, носом, очима, нігтями, шкірою, волоссям.
3) Острів загадок.
 - Щоб стати пасажирами корабля треба нам відгадати загадки:

  1.Білих 30 зубчиків для кучерів і чубчиків
     По голівці ходять – волосся в порядок приводять.    ( Гребінець)
 2.Гладеньке, запашне,
    Миє чистенько,
     Треба, щоб у кожного було,
     Що , малята ?  ( мило)
 3.Я - невтомна трудівниця, мені вірять люди,
    Хто зі мною поведеться – той здоровий буде.
  Буде часто усміхатись білими зубами,
  Мене знає вся малеча і бабусі й мами.
  Чистоту тримаю в домі. Справу знаю чітко,
  Вам  ім ‘ я моє знайоме, бо зубна я …..  ( щітка)
 4. Ліг в кишеню і вартую
 Плаксі, реві та бруднулі
 Витру вранці струмки сліз,
 Не забуду і про ніс        ( носовичок)

 5.  Я -  маленька полотнинка,
      Випрана дбайливо.
      Не серветка, не хустинка, знаю своє діло.
      Я до щічок, до голівки притулюсь ласкаво,
      Я вберу усі краплинки з тіла після ванни.
     Я не гість – хазяїн в домі,
      І лежати я не звик
      Вам ім’я  моє відомо, пригадайте я … ( рушник)

 - Діти ви розгадали загадки , тому ми можемо з вами вирушати в подорож.
  Острів охайності.
 -   Діти , беремо наш кораблик і пливемо до першого острова. 
Наш перший острів називається  -   « Догляд за руками, тілом і волоссям».
 -  Діти, я вам роздаю вологі серветки. Витріть свої руки.
 - Подивіться на чисту серветку  і на ту, що тільки витерли руки.
 -  Що ви бачите?
 - Діти, ми повинні постійно стежити за чистотою рук. Прийшовши до школи ми з вами за все беремося: торкаємося руками до ручки від дверей, відвідуємо туалет. Тому на ваші руки можуть потрапити мікроби. Ні в якому разі не беріть руки до роту,  а постійно слідкуйте за чистотою рук.
 -   Давайте уявно покажемо, як треба мити руки:
 1. Треба спочатку закотити рукава вище ліктів.
 2.Відкрити не сильно кран і намочити руки.
 3. Взяти мило і намилити руки.
 4. Покласти мило.
 5. Миємо руки : треба, щоб вони перекочувались одна по одній, як санчата з гори:  то права з’їжджає по лівій, то ліва по правій. Потім треба покласти долонька до долоньки і потерти. А вже після цього сполоснути і витерти.
 -  Діти,  а як часто ви підстригаєте нігті на руках? Ногах?
 -   Отже, 
 1) Руки треба мити з милом після відвідування туалету, ігор з тваринами,  якщо ви звідкись прийшли, після брудної роботи.
 2)Нігті на руках слід підстригати 1 раз на тиждень, а на ногах – 1 раз у два тижні.
 3)Ніколи не гризіть нігті.
 - Своє тіло ми повинні мити кожного дня. Наша шкіра повинна бути завжди чистою. Приймати ванну ми повинні 1 раз на тиждень. Своє волосся  необхідно мити в міру забруднення, прочісувати власним гребінцем або щіткою 2-3 рази на день. Зачіски у дівчаток і хлопчиків повинні бути зручними і охайними.
 - Запам‘ятайте: користуватися чужим гребінцем,  заколками , головними уборами – заборонено.

6)Острів  «Догляд за зубами»
 - Беремо кораблик і пливемо до другого острова « Догляд за зубами».
 - Діти, розгляньте свої зуби перед дзеркалом.
 - Між зубами є багато нерівностей. У НИХ ЛЕГКО ЗАТРИМУЮТЬСЯ ЧАСТОЧКИ ЇЖІ.
 - Діти, як називають лікарів, які лікують зуби?

 Він нам розповість, як правильно доглядати за зубами:
 1)Чистити зуби треба вранці та ввечері перед сном.
 2)На зубну щітку видавлюємо трішки зубної пасти.
 3)Рухами знизу – вгору чистять нижні зуби, зверху – вниз – верхні зуби. Коловими рухами щітки чистять зовнішню і внутрішню поверхні кутніх зубів.
 4)Коли почистите зуби, щітку вимийте з милом і поставте сушитися догори щетиною ( показує)
 5)Ніколи не чистіть зуби чужою щіткою.
 6)Після вживання їжі слід полоскати рот теплою водою.
 7) Не колупайтеся між зубами металевими предметами.
 8)Зубну щітку змінюйте 4 рази на рік.
 9)Два рази на рік треба приходити в лікарню і перевіряти зуби.
 Користуйтеся моїми порадами і ваші зубки будуть здоровими.


VІ. Фізкультхвилинка
Щось втомились ми сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки ззаду покладемо,
Головою поведемо!
Руки вгору, руки в боки –
І зроби чотири скоки.
Дружно всі присядемо
       І за парти сядемо

VІІ. Закріплення нових знань і вмінь.

Діти,про що ми сьогодні говорили на уроці?
 - А що ви запам’ятали з правил особистої гігієни?
 - Діти, а скільки разів на день треба чистити зуби?
 - Чи можна користуватися чужим гребінцем чи головними уборами?
 - Що було для вас цікавим?
 - Що вам сподобалось?

VІІІ. Підсумок.
- Яку тему вивчали?
- Чим збагатили свої знання? Питання до класу.

Вечір на Андрія
Мета: збагатити знання учнів про народні традиції; відроджувати обряди нашого народу; виховувати любов до народних звичаїв, гордість  за український народ, який має давні традиції і багату творчу спадщину; розвивати  творчі здібності дітей.
Хід заходу
Святково прибрана зала. Усі учасники свята -  в українських костюмах. Звучить пісня «Квітка-душа».
ВЧИТЕЛЬ. Є у нашого народу чудова традиція – святкувати вечорниці. Віддаючи шану минувшині, беручи все найкраще у наше сьогодення, ми на вечорницях відроджуємо те найдорожче, що є в народі – його пісню, мову, історію, звичаї.
Пора вечорниць – це довгі вечори глибокої осені та зими. Завітаймо до однієї української хати, на нас уже чекають, добрі господарі.
(На сцені – кімната. Стоїть стіл, накритий гаптованою скатертиною. На столі – миски, глечики,  дерев'яні ложки, кухлики. Біля столу – лава. Збоку піч. Прядка стоїть біля столу. Підлога посипана сіном. Заходять господар і господиня.)
Ведуча І. Українські вечорниці
                  Починаємо  вже не раз,
                  Хай і сміх, і пісня ллється
                  В серці кожного із нас
 Ведуча ІІ. Обійдіть весь світ безмірний
                   І скажіть, в якій країні
                   Так зберігся скарб безцінний,
                   Як у нас, на Україні?
Ведучий І. Просимо всіх у нашу хату,
                  Превелику, пребагату,
                  Від зірниці до зірниці,
                  Хай лунають вечорниці.
Ведучий ІІ. Гей на наших вечорницях
               Хто сумний – розвеселиться!
                   Співи, танці, небилиці -
                   Гарні будуть вечорниці!
Господиня. Добрий вечір, добрі люди!
Господар. Хай здоров’ячко вам буде!
Господиня. Будьмо знайомі. Я – Одарка, господиня вечорниць.
Господар. А я їх господар – Гриць.
Обоє. Щиро просимо до нашої хати, На вечорниці завітати.
Господар. Одарко, ти ще вечері не зварила? А вже скоро молодь зійдеться.
Господиня. А в мене вже майже все готове. Уже вечір, та ні хлопців, ні дівчат нема. Господи, що я любила ті вечорниці, особливо Калиту.
(За дверима стиха звучить українська народна пісня «------------------------».)
Господиня. А ось і вони! Чуєш, вже йдуть!
(Дівчата стукають у двері.)   
Голос за дверима.
Господарю, господине,
Чи пустите нас до хати?
Ми вміємо співати й танцювати!
Господар. Та заходьте вже, дівчата!
Д-на 1. Добрий вечір, хазяєчко! А чи можна до вас завітати на вечорниці? Де ваші ключі?
Господиня. На горищу у вівсі , щоб заміж повиходили всі.
Дівчата. Спасибі з Калитою, будьте здорові.
(Дівчата заходять, сідають на лаву.)
Господиня.  Дівчатонька, спасибі . Будьте і ви здорові.
Поспішайте, дівчатонька, все приготувати,
Бо вже пора вечорниці
Всім нам починати.
Ось наліпим вареників,
Біленьких, смачненьких,
Тай запросим до нас в гості
Хлопчиків гарненьких..
Щоб вони разом із нами
Дружньо працювали,
Андріївські вечорниці піснею стрічали.
(Дівчата з господинею ліплять вареники і співають пісню «Варенички»)
Конкурс на кращий вареник.
(За дверима щось грюкнуло).
Дівчата. Що там стукає?
Господиня.  Та, це вам почулося. (дивиться , хто це.)
Господиня.  Що це ти робив за дверима?
Хлопець. Хотів підперти двері, щоб не відчинилися і прив’язати віник до стріхи.
Дівчата. (лають його). Ти хотів нам шкоди наробити! Покараємо тебе! Давайте вкинемо його у воду!
Хлопець. (жалібно)Дівчатонька відпустіть мене.
Дівчата. Як відгадаєш наші загадки, тоді відпустимо.
                     Загадки
1.                 Ходять , ходять , а в хату не заходять. (Двері)
2.                 Людей годую, а сама голодна.
                   Часом гаряча, часом холодна.(піч)
3.                 На дірявім мості, танцювали гості. (Сито – мука)
4.                 Поле не міряне, вівці не лічені, пастух рогатий. (Небо, зорі , місяць)
5.                 Пусти з гори   не розіб’ється,
                    Пусти на воду – розсиплеться . (Сніг)
6.                 Сам не біжить , а стояти не дозволяє. (Мороз)
7.                 Як прийде зима й свята
Серед них і Калита.
В християнстві день – подія!
Адже свято це…..(Андрія)
( За те що не відгадав загадки , або не всі ведуть до відра з водою і вмивають)
Хлопець. (просить, жалібно співає)
Відпустіть
Чи я тату не доріс
 Чи я тату переріс
Чи не рублена хата
Що не люблять дівчата.
Дівчата. Не просись, все одно не відпустимо. Ми для вас , для хлопців стараємось, а ти заважаєш нам вечерю готувати.
Хлопець. Я більше не заважатиму, а як відпустите, веселих хлопців  повну хату приведу.
Дівчата . Насправді приведеш?!
Хлопець. Їй Богу приведу.
(Виходить по хлопців. Хлопці співають пісню «Косарі»)
Хлопці. Агов! Чи є тут хтось у цьому домі?
Господиня. Заходьте , заходьте, чекаємо уже вас.
(У хату заходять хлопці. )
Хлопець. Добрий вечір тому ,
                 Хто у домі цьому!
                  Всім гостям оселі
                  І хазяєчці веселій!
Хлопець. Чи до пісні чи до танцю
                   В нас охота є здавна,
Наша славна Україна
Таночками славна.
Хлопець.  Хай квітне наш рідний край!
Гей, годі журиться!
Грай, музико , дужче грай -
Будемо веселиться.
Господар : А що хлопці, може, затанцюєте?
Хлопці. Затанцюємо.
(Танцюють український народний танець «Гопачок»)
Дівчина . Дівчата нумо нашому господарю пісню заспіваймо.
( Дівчата разом з Грицем виконують укр.нар. жартівливу пісню «Грицю, Грицю до роботи»)
Хлопець. Спасибі й за це , шановні дівчата.
Хлопець. А от які з вас господині , чи вмієте ви біля печі ходити та їсти варити?
Дівчина . Та вже й наварили.
(Співають пісню «Наші хлопці вареників хочуть»)
Дівчина . Милі гості, просим сісти
Вареники будем їсти.
Вареники непогані,
Вареники у сметані.
Господиня. Спочатку скуштують дівчата вареників чарівних.,із загадками та передбаченями.
(Бере дівчина вареник і надкушує його.)
Дівчина. Мій вареник із сиром!
Господиня. Будеш з чоловіком жити в злагоді та в мирі.
Дівчина. А мені вареник із сіллю. Що це?
Господиня.  Будеш жити в достатку. Не будеш несолоного їсти.
Дівчина. А мій з соломою.
Господиня. Будеш солом'яною вдовою.
Дівчина. А мій вареник з монетою.
Господиня. Багатою будеш.
Дівчина. А мій вареник з обручкою.
Господиня. Скоро вийдеш заміж.
Дівчина. Дівчата, давайте поворожимо на чоботах, хто швидше заміж вийде.
(ворожіння на чоботах . Від стіни до порога дівчата переставляють один за одним лівий чобіт. Кидають чобіт через плече.)
Господиня . Досить ворожити , треба хлопців варениками пригостити.
Дівчина. Е,ні…
Хлопець. А може ваші вареники і собака не захоче їсти.
Дівчина. Почекайте . От заробите тоді й скуштуєте .
Господиня. Хлопці , ось погляньте на вареники і переконайтесь, що наші дівчата все вміють. А тепер покажіть, на що ви здатні? Хлопці здавна на вечорницях розказували смішні історії. А чи вмієте ви розвеселити та розсмішити дівчат?
Хлопець. Ну що ж. Прийшов дід до багача та й просить хліба. А багач тобі пироги їх та й каже: «Іди , дурню, сам хліба немаю 6 бачиш , пироги їм!»
Хлопець. «Батьку, мені приснився гарний сон, що ви мені купили чоботи». - «Гарний сон, синку, і справді! Але нехай тобі присниться й те, що я їх маю купити.»
Хлопець. Це було давно . зустрілися два товариші, які довго не бачилися.
1.                 Як живеш, друже! – запитав перший.
2.                 Нерівномірно .
3.                 Що це значить?
4.                 Це значить: якщо є хліб – то нема солі, а як є сіль – то хліба нема. А ти як живеш?
5.                 Рівномірно: нема ні хліба, ні солі…
Хлопець. – Що наші дівчача роблять?
6.                 Шиють та співають.
7.                 А мати?
8.                 Порють та плачуть.
 Хлопець. – Тату, що таке байка?
9.                 А це коли тварини , ну, наприклад, осел і свиня, розмовляють так, як оце ми з тобою.
Господиня. Та досить вам! (до дівчат).А що , хлопці наші заробили вареників?
Дівчата . Заробили , заробили.
Господиня. То давайте заспіваємо гуртом.
(співають пісню «Ой на горі калина»)
Господиня.
Ось погляньте, діти, -
 Сонце вже заходить,
А калита сходить.
Славна та ясна,
На весь світ прекрасна.
Добрий вечір!З Калитою!
Будьте всі здорові
З Калитою золотою,
З пресвітлим празником Андрія!
(Вклоняється всім гостям)
Діти: Ой, Калита, Калита,
           Із чого ж ти вилита?
Господиня. (бере калиту) Ой , я з жита сповита
Та й сонцем налита –
Для красного цвіту
По білому світу.
(передає калиту дівчатам)
Дівчина. У небо наша калита, у небо,
А ти, сонечко,підіймись, та на нас подивись,
Ми калиту  чіпляємо,
На місяць поглядаємо,
Свою долю - радість закликаємо.
(Дівчата прив’язують до калити червону стрічку, підвішують на палку.  До Калити призначається вартовий пан Калитинський. Він тримає підв’язану Калиту)
Пан Калитинський. Хлопці, хто більше придумає  прізвиськ до слова «коцюба», той поїде першим  калиту кусати! (Коцюбинський, Коцюбенко, Коцюбко, Коцюбчик,…)
Проводиться гра «Пан Калитинський та пан Коцюбинський». Хлопець сідає на коцюбу –пан Коцюбинський -   і їде кусати калиту.)
Пан Калитинський. А чи хоче хтось калиту кусати?
Хлопець. Я хочу.
Пан Калитинський. А ти хто?
Хлопець. Я – пан  Коцюбинський.
10.             А я – пан Калитинський.
11.             Куди їдете?
12.             Калиту кусати.
13.             А я буду по писку писати.
14.             А я вкушу!
15.            А я впишу. (Маже сажею хто не вкусить і загадує загадку. Що у світі наймиліше ?(сон), Що у світі найпрудкіше? (думка),Що у світі найбагатше?(земля).
Дівчина. Можна і мені вискакати коня. А ну дівчата заспівайте мені «Чеберяйчика».
(Співають «Ой на горі жито,сидить зайчик» 1 куплет. Дівчина бере коцюбу скаче, кусає калиту. Калитинський знімає калиту, дівчата роздають всім по шматочку).
Хлопець. Та, мабуть,  давайте люди,
За гостину дякувати будем.
І за те, що нас приймали,
І за те, що частували.
Дівчина. А тепер хочемо вам побажати,
Щоб була багата ваша хата
І ділами, й пирогами,
І друзями, і гостями.
Хлопець. Ще бажаємо дуже сили.
Щоб ніколи не хворіли.
Хай стежки встеляються квітом-рястом
Зичимо здоров’я, миру, щастя!
Господиня. Ми гуляли, веселились,
Усім весело було.
Вечорниці завершились,
І здається, все пройшло .
Ні,так просто не проходить,
В серці струночка бринить.
Про Андріїв вечір спогад
В нашім серці буде жить.
Всі співають пісню «І в Вас , і в нас все буде гаразд».



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу